Federal Havacılık İdaresi Kazada Hatayı Kabul Etti: Kule Uçağı Uyarmadı
29 Ocak 2025’te Washington D.C.’de Reagan Ulusal Havalimanı yakınlarında American Airlines uçağı ile ABD Ordusu’na ait bir Black Hawk helikopteri havada çarpıştı ve 67 kişi hayatını kaybetti. Ulusal Ulaştırma Güvenliği Kurulu (NTSB) tarafından yapılan üç günlük duruşmalarda, Federal Havacılık İdaresi (FAA) ilk kez ölümcül hatayı kabul etti: “Hava trafik kontrolörü, çarpışmadan hemen önce uçak mürettebatını helikopterin rotası konusunda uyarmadı.”
Kazanın detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.
Kontrolörün Görevi ve Sorumluluğu
Duruşmalarda verilen ifadelere göre, kule kontrolörü kazadan önce hem helikopter hem de uçak trafiğini aynı anda yönetiyordu. FAA yetkilisi Nick Fuller, kontrolörün American Airlines mürettebatına helikopterin görsel ayırma protokolüyle yaklaştığını bildirmesi gerektiğini belirtti. Ancak bu önemli uyarı yapılmadı. Kontrolörün çarpışmadan önceki 10 dakika içinde 21 farklı hava aracıyla temas kurduğu tespit edildi.
Helikopter Mürettebatının İhmal Edilmesi
Helikopter mürettebatının görevi, jetin konumunu görsel olarak tespit etmekti ancak kayıtlar, helikopter pilotlarının çarpışmadan hemen önce uçağı göremediğini gösterdi. FAA, kazadan sonra görsel ayırma protokolünde değişiklik yaparak güvenlik önlemlerini artırdı.
Trafik Yoğunluğu ve Personel Yetersizliği
Havalimanındaki kontrolörlerin, yoğun trafiği yönetmek için olağanüstü çaba sarf ettiği ancak personel sayısının yetersiz olduğunu belirtildi. FAA verilerine göre, 26 kontrolör atandığı halde sadece 19’u aktif görevdeydi. Trafik yöneticileri, yoğunluğu azaltmak için pilotlara daha kısa bir pist kullanmalarını tavsiye etti ancak bu durum kaza riskini artırdı.
Kritik Radyo Sinyali Sorunu
Kokpit kayıtları, Black Hawk helikopter pilotlarının kontrol kulesinden gelen talimatları duymakta zorlandığını gösterdi. Helikopterin telsiz sistemi zayıf sinyal veriyor ve kritik komutlar net bir şekilde iletilemiyordu. Bu durum da kazaya neden olan etkenlerden biri olarak belirlendi.
FAA’nın Sorumluluğu
FAA içindeki bir kontrolör grubu, helikopter rotalarının değiştirilmesini önermiş ancak bu öneri hayata geçirilmemişti. NTSB Başkanı Jennifer Homendy, FAA’yı duyarsızlıkla suçladı ve kazada hayatını kaybedenlerin sorumluluğunun üstlenilmesi gerektiğini vurguladı.
FAA, yeni güvenlik standartları üzerinde çalışarak benzer kazaların önüne geçmeyi hedefliyor.